reklama

10 zasad skutecznej reklamy

To zaskakujące, a jednocześnie tak normalne we współczesnych czasach. Reklama obecnie jest niemal wszędzie. Na plakatach, billboardach, w telewizji, radiu, Internecie, w skrzynkach pocztowych, na samochodach, produktach, dostajemy je na maile, sms, a nawet dzwonią do nas z call center, by reklamować różne produkty. Dziennie przeciętny Kowalski może zobaczyć nawet 1500 reklam, jednak większości z nich nawet nie zauważa, przynajmniej świadomie.
Są dla niego obrazkiem, który pomija. Tablicą koło drogi, na którą zwykle nie zwraca uwagi. Kolorem samochodu, który go właśnie minął. Nic niezwykłego.
Dlatego dzisiejszy rynek reklamowy jest tak agresywny. Celem reklamy jest bowiem przyciągnięcie uwagi potencjalnego konsumenta i skupienie jej na choćby 15 sekund. Niby nic, ale jednak wielu reklamom się to nie udaje.
Oto więc 10 zasad skutecznej reklamy.

1. Poznaj potrzeby swoich klientów

Badania rynku są jednymi z najważniejszych badań, które robisz prowadząc biznes. Jako przedsiębiorca musisz bowiem spełniać oczekiwania klientów, zaspokajać ich potrzeby, ale najpierw musisz coś o nich wiedzieć. Musisz wiedzieć czego potrzebują na przykład na rynku szamponów do włosów. Wiadome jest, że są do mycia skóry głowy, ale poza tym muszą spełniać inne potrzeby. Odżywiać skórę głowy? Przeciwdziałać wypadaniu włosów? Może stymulować wzrost nowych włosów? Pozbywać się łupieżu? Co z tego jest najbardziej pożądaną cechą?
Dzięki poznaniu potrzeb klientów dowiesz się i będziesz wiedzieć na jakie cechy swojego produktu kłaść nacisk podczas jego reklamowania. Może się bowiem okazać, że dla wielu najważniejsze będzie to, że jest z naturalnych składników i nie był testowany na zwierzętach.

2. Liczy się pomysł

Reklama nie istnieje bez kreatywnego, nowatorskiego pomysłu. Niech za przykład posłuży nam na przykład reklamy Allegro, a przynajmniej często wspominany spot “Czego szukasz w święta, English for Beginner”. Jest to reklama z 2016 roku, a ciągle jest ona omawiana jako przykład świetnego pomysłu na reklamę. Wszystko opiera się o to, że starszy człowiek kupuje poprzez serwis podręcznik do nauki angielskiego. Uczy się on języka poprzez fiszki, powtarzanie fraz, oglądanie filmów po angielsku, co okraszone jest humorem. Jednak najważniejszy jest koniec, kiedy okazuje się, że uczył się angielskiego, by wyjechać do syna do Anglii i poznać jego żonę, oraz małą córeczkę, swoją wnuczkę.
Czyż to nie jest świąteczne przesłanie, by w święta być razem?

3. Dbaj o wizerunek marki

Reklama to nie tylko jednorazowy twór, stworzony na potrzebę wypromowania jednego produktu. To część wielkiej kampanii tworzenia twojej marki. Marka jest zaś twoją największą wartością w biznesie. Wszystkie twoje produkty bowiem zawsze będą podpisane nazwą i logiem twojej marki.

4. Dobre hasło reklamowe to klucz

Reklama to najczęściej od 5 do 30 sekund. Jest to dość mało czasu, podczas którego nie przekażemy za dużo treści. Dlatego najważniejszym elementem reklamy jest krótkie, chwytliwe i zachęcające hasło reklamowe.

5. Dostosuj reklamę do dzisiejszych realiów

Czasy szybko się zmieniają. To co wczoraj było aktualne, dzisiaj wcale być takie nie musi. Dlatego reklama stworzona na przykład rok temu, w te święta może się już nie sprawdzić, może wymagać aktualizacji i lepszego dostosowania do realiów. A to jest ważne!
Konsument nie szuka bowiem rozwiązania problemu sprzed roku. Potrzebuje rozwiązania na obecną bolączkę. Doskonale pokazała to pandemia koronawirusa. Ludzie szukali środków higienicznych, które zabijają zarazki szybko i bezpiecznie, suplementów i diety wzmacniających odporność, sposobów na kontaktowanie się z bliskimi na odległość i szybkiego Internetu oraz innych pomysłów na zaspokojenie potrzeb wynikłych z warunków pandemicznych.
Do tego wszystkiego trzeba było dostosować reklamy.

6. Dobra reklama to materiał wielokrotnego użytku

Ten punkt może początkowo kłócić się z wcześniejszym, ale tylko pozornie. Trzeba bowiem zrozumieć, że niektóre potrzeby się nie zmieniają lub są w różnych czasach podobne. Na przykład potrzeba dobrych środków czystości, oświetlenia, ubrań, produktów spożywczych, czy sprzętów AGD i RTV.
Dzięki temu niektóre reklamy mogą stać się uniwersalne i pasujące do różnych czasów, a przynajmniej w ciągu kilku lat. W takich sytuacjach dobrze zrobioną reklamę można, a nawet zaleca się powtarzać.

7. Wykrzykniki i jaskrawe kolory to nie jest zawsze dobry pomysł

Jak często słyszałeś, że wykrzyknienia, jaskrawe kolory jak żółty czy czerwony zwracają uwagę? Pewnie mnóstwo razy… Dlatego też reklamy z wykrzyknikami i jaskrawymi kolorami zaczynają być powszechne. Każdy słyszał o tym, że to zwraca uwagę, przez co to powszednieje, nie ma takiej siły oddziaływania.
Z czego więc korzystać? Z ciekawego pomysłu, dobrych haseł reklamowych, spróbować zaskoczyć odbiorcę.

8. Nie oszukuj w reklamie

Reklama to głównie materiał promocyjny, nie informacyjny. Jednak nie oznacza to, że można w reklamie kłamać.Wręcz przeciwnie – nie można. Kłamstwo w reklamie, może spowodować bardzo negatywne konsekwencje. Po pierwsze konsumenci mogą poczuć się oszukani, co przyczyni się do spadku zaufania wobec całej twojej firmy. Po drugie zaś – możesz mieć z tego powodu problemy prawne. Skup się w reklamie więc na tych aspektach twojego produktu, które są prawdziwe.

9. Złego produktu na dłuższą metę nie obroni żadna reklama

Nawet najlepsza reklama na dłuższą metę nie zamaskuje wadliwego produktu. Jeśli w swojej reklamie obiecujesz cudowny produkt, który rozwiąże wszystkie a tak naprawdę jest to tak zwany bubel, stracisz zaufanie swoich klientów, a twoja marka długo będzie musiała pracować, by znów zyskać w oczach konsumentów.

10. Pamiętaj, że konsument to inteligentna osoba

Konsumenci to szeroka grupa odbiorców. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wszyscy są inteligentni i potrafią ocenić, czy produkt który kupili, na pewno spełnia ich oczekiwania.
Po drugie jednak – skoro są oni inteligentni to nie można traktować ich grubiańsko, czy chamsko kłuć w oczy chwytami mającymi ich skusić do kupna. Muszą być zatem w reklamie fakty, a wszelkie chwyty mające dobrze pokazać produkt muszą być subtelniejsze, mniej krzykliwe, czy grubiańskie.