gadżety reklamowe

Gadżety promocyjne jako skuteczna reklama

Mało kto potrafi sobie wyobrazić jakiś event, pokaz, szkolenie, kurs, czy imprezę firmową bez gadżetów promocyjnych. Te małe przedmioty opatrzone logiem, hasłem firmowym lub nazwą firmy są bardzo częstym widokiem, a co za tym idzie elementem budowy wizerunku firmy i jej promocji.
Co stoi za tym, że gadżety promocyjne są tak lubiane, popularne i skuteczne? Dlaczego warto je rozdawać nie tylko poza firmą ale także wśród pracowników?

Jaki powinien być dobry gadżet promocyjny?

Skuteczna reklama poprzez gadżet uzależniona jest od tego na jakim przedmiocie umieścimy nasze logo, jak będzie to wyglądało, jaką będzie miało trwałość i praktyczne kwestie.
Sprowadza się to do kilku cech dobrego gadżetu promocyjnego : jego użyteczności, trwałości, atrakcyjnego wyglądu, formy nadruku reklamowego i tego jakiej grupie odbiorców go podarujemy.
Użyteczność jest bardzo ważna. Im częściej użytkowany jest gadżet promocyjny, tym większe ma on oddziaływanie na odbiorcę ale także na jego otoczenie. Dzięki temu utrwala się świadomość marki. Przykładowo, częściej widuje się długopisy, gdyż one są zawsze, każdemu potrzebne. Natomiast podkładki pod myszki, nie są już tak częste, gdyż nie każdy ich używa i nie są one tak potrzebne.
Atrakcyjność danego gadżetu na przykład koszulki, dodatkowo sprawia, że chcemy go częściej nosić, mieć przy sobie. To wywołuje też dobre skojarzenia z daną marką, co buduje jej dobry wizerunek. Przy atrakcyjności ważna jest forma nadruku reklamowego – aby gadżet był atrakcyjny nadruk musi być wyraźny, ciekawy, zabawny lub interesujący dla odbiorcy, ale nade wszystko trwały.
Trwałość nie odnosi się jedynie do nadruku, ale i do całego przedmiotu. Im dłużej i częściej jest użytkowany gadżet reklamujący naszą firmę, tym częściej osoba obdarowana nim, a także całe jej środowisko, widzi logo firmy i utrwala sobie jej istnienie na rynku. W dodatku z pozytywną oceną.
W końcu skoro ich gadżety promocyjne są takiej dobrej jakości, trwałe i atrakcyjne, to jakie muszą być ich produkty i usługi?

Co może być gadżetem reklamowym?

Takim gadżetem może być praktycznie wszystko, jednak najlepiej, aby było to spoza asortymentu firmy. Dobierając gadżety promocyjne dobrze jest również określić grupę odbiorców i ich potrzeby, a także w jaki sposób będzie to rozdawane i kiedy. Nie jest to jednak łatwe, zwłaszcza jeśli mamy zaprezentować naszą firmę na ogólnej imprezie, czy na szerokiej akcji promocyjnej dla szerokiego grona odbiorców. W takiej sytuacji najlepiej wybrać taki gadżet, który będzie dla każdego. Takimi rzeczami mogą być na przykład pendrive, kubki, koszulki, długopisy, notatniki, czy smycze na telefon.
Jednak nie zawsze tak musi być. Czasami jesteśmy w stanie określić jakie mogą być potrzeby naszych potencjalnych klientów na podstawie charakteru imprezy, czy miejsca. Przykładowo na imprezie plenerowej bardzo pożądane mogą okazać się czapeczki z daszkiem, okulary przeciwsłoneczne, parasolki oraz koszulki. Starania marketingowe w centrach handlowych lub na deptakach czy ulicach miast warto wesprzeć torbami bawełnianymi, lub materiałowymi workami. Zaś na bardziej formalnych imprezach i eventach, warto zabrać ze sobą jako materiały promocyjne długopisy, notesy albo pendrive. Zawsze bowiem warto mieć coś pod ręką do pisania.
Pamiętaj również o tym, że na większych targach lub pokazach mieć różnorodne gadżety. To może bowiem przyciągnąć szersze grono potencjalnych, nowych klientów.
Jeśli jednak gadżety mają być dla naszych pracowników, to już mamy informację, która określi nam ich potrzeby. Na przykład w firmie budowlanej większe zainteresowanie będzie na narzędzia, koszulki, czy pudełka śniadaniowe i termosy niż na pendrive. Za to w eleganckiej firmie na przykład sieci jubilerskiej duże zadowolenie może być z wiecznych piór, pięknie wykonanych długopisów, czy nawet pudełka czekoladek.
Materiały promocyjne mogą być również przeznaczone dla kontrahenta, z którym mamy podpisać umowę. Podarunkiem może być wtedy uniwersalny pendrive, wieczne pióro lub elegancki długopis.

Dlaczego gadżety promocyjne warto rozdawać pracownikom?

Wydaje się że materiały promocyjne to jedynie sposób na dobrą i tanią reklamę na zewnątrz. Jak się jednak okazuje rozdawanie gadżetów wśród pracowników, sprawia, że czują się docenieni, lepiej wypełniają swoje obowiązki, a także przywiązują się do firmy. Może to również wpłynąć na to, że poza firmą będą chwalić swoje miejsce pracy, co pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy, jako miejsca przyjaznego pracownikom, gdzie ludzie są docenieni.

Dlaczego gadżety są dalej skuteczną formą promocji?

W 2015 Polska Izba Artykułów Promocyjnych przeprowadziła badanie na temat postrzegania gadżetów reklamowych jako właśnie reklamy. W badaniu brał udział przekrój firm od małych, przez średnie do dużych. Większość stanowiły jednak średnie firmy.
Na pytanie o skuteczną i tanią formę reklamy duża część – prawie ¼ – wskazała gadżety reklamowe. Znalazły się ona na drugim miejscu, zaraz za Internetem i reklamami internetowymi.
Jako skuteczny sposób reklamy określiło gadżety prawie 71% respondentów. Skąd bierze się taka skuteczność?
Z działania ludzkiego mózgu. Automatycznie bowiem życzliwej podchodzimy do osób i instytucji a także firm, które nam coś dają, od których na początku otrzymujemy podarek, na dodatek przydatny. Zawiązuje to bowiem relację, która od początku wydaje się być przyjacielska, miła. W której klient czuje się ważny, doceniony i zauważony jako osoba z potrzebami.
To wszystko przekłada się na pozytywny wizerunek naszej firmy, który jest bardzo ważny w dobie dużej konkurencji i świadomości konsumenta. Mało który kupujący bowiem zdecyduje się na produkty, czy usługi firmy, o nadwyrężonej lub wręcz fatalnej renomie, kiedy może równie łatwo wybrać inną.
Dlatego gadżety promocyjne dalej są skuteczną formą reklamy firmy.