Wszelkie plakaty reklamowe, billboardy, czy wielkopowierzchniowe reklamy umieszczane na budynkach to dzisiaj nic niezwykłego w miastach czy na poboczach głównych ulic, autostrad i dróg krajowych. Taki widok jest dla nas niemal powszechny i niczym się nie wyróżnia.
Jednak właśnie rolą reklamy jest wyróżnienie się, zwrócenie na siebie uwagi odbiorcy, jakim jest osoba przejeżdżająca obok takiej reklamy.
Jak więc za pomocą takiego billboardu zwrócić uwagę potencjalnego konsumenta?
Zasady dobrego billboardu/plakatu reklamowego
Jeśli mowa o formie reklamy jakim jest plakat lub billboard ma on swoje zasady, którymi należy się kierować przy jego tworzeniu. Naruszenie którejś z tych zasad może spowodować, że reklama zamiast być zachęcająca i przykuwająca wzrok, będzie nieczytelna, a przez to niezrozumiała.
Zasada pierwsza – Określ ile osoba będzie patrzeć na dany plakat . Jak wiadomo, najczęściej takie reklamy pojawiają się w miejscach tłocznych, na przykład w centrum miasta lub przy głównych drogach, najczęściej autostradach. Wynika więc z tego, że największą grupą osób, które mają szansę zauważać tą reklamę są kierowcy i pasażerowie samochodów.
Tak więc na zainteresowanie reklamą i zareklamowanie produktu taki plakat ma najwyżej kilka sekund. W ciągu tych kilku sekund odbiorca musi zauważyć wszystko to, co chcesz mu pokazać. Przy czym nie masz pewności, że drugi raz zobaczy ten plakat, czy spróbuje go znaleźć na Internecie, by doczytać napis.
Tworząc billboard jesteś trochę jak snajper – liczy się kilka sekund i albo będzie celne trafienie, albo stracona szansa.
Zasada druga – duża powierzchnia to duże obiekty
Dzięki temu, że billboardy, plakaty, czy reklamy wielkopowierzchniowe dają nam dużą przestrzeń są widoczne z daleka. Dlatego trzeba tak powiększyć obiekt, czcionkę, czy postać na takiej reklamie, by była możliwa do rozczytania z daleka. Osoba która widzi daną reklamę przez chwilę z większej odległości ma od razu rozpoznać, że to obraz piwa, masła, sklepu, marki, czy restauracji.
Zasada trzecia – najlepszy jest konkret – wynika z zasady drugiej. Ponieważ takie reklamy mają być nie tylko czytelne na pierwszy rzut oka, ale też i z daleka najlepiej sprawdzają się na nich konkretne obiekty. Na przykład jeśli to reklama piwa, to na takim plakacie powinna być dobrze wykadrowana i w ciekawym ujęciu pokazana butelka piwa. Jeśli to ma być reklama sklepu z oświetleniem – pokaż jedną ciekawą lampę lub kompozycję z dwóch trzech konkretnych lamp. Masz stworzyć reklamę laptopów, pokaż inne ujęcie laptopa. Ogranicz to co chcesz pokazać na takiej reklamie do konkretu i co najwyżej hasła z logiem marki.
Zasada czwarta – wykorzystaj hasło promocyjne . Marki i sklepy powinny mieć swoje hasła. Krótkie, charakterystyczne i zapadające w pamięć. Przy tworzeniu billboardów jak najbardziej należy je wykorzystać i to najlepiej w ciekawy sposób.
Hasło może układać się wokół produktu, litera z nazwy produktu może być fragmentem sloganu. Ogólnie – ciekawie pokaż hasło. Nie może być to tylko linijka tekstu napisana wyraźną czcionką w jaskrawym kolorze. To jest wszędzie i mimo, że jasne kolory wpadają w oko, to coraz częściej powszednieją. Każdy to wykorzystuje, więc musisz znaleźć inny sposób.
Zasada piąta – zaciekaw, zaintryguj Plakaty i reklamy wielkopowierzchniowe mają kilka sekund, by przyciągnąć wzrok. Dlatego ważne jest, by obiekty na nich przedstawione, były w ciekawych ujęciach, dynamicznych, może trochę dziwnych, ale skupiających wzrok. Dzięki temu masz większą szansę, że ktoś popatrzy na akurat ten plakat. Przy czym zwrócenie uwagi na plakat, to już jest trudne zadanie, w dobie, gdy co chwila na ulicach rozwieszone są różne reklamy.
Pamiętaj o tym co sugeruje zdjęcie
Często zapominamy o tym, że zdjęcie to bardzo mocny środek przekazu. Widziałem na własne oczy, oznacza, że jest się czegoś pewnym, człowiek zdaje sobie sprawę, z tego co mówi i podchodzi do tego poważnie.
Oczy to jeden ze zmysłów, który w największym stopniu odpowiada za naszą percepcję świata. Większość sygnałów jakie do nas dociera to sygnały wzrokowe.
Dlatego to, co znajduje się na billboardzie jest takie ważne. Aby to lepiej pokazać posłużymy się przykładem.
Jeśli zobaczysz zdjęcie głośnika w rozbryzgu wody, pierwsze co przychodzi ci na myśl, to fakt, że głośnik jest pewnie wodoodporny. Nikt ci tego nie powiedział, ani nie napisał, ale zdjęcia już zasugerowało jego cechę. Wnioskiem, jaki z tego wyciągasz, jest dobra jakość materiałów użytych do zrobienia głośnika – w końcu jest wodoodporny, nie może być z byle czego.
Znów nikt ci tego nie napisał, ale jesteś w stanie to odczytać ze zdjęcia.
Kolejny przykład – Zdjęcie pięknej, szykownej kobiety wygodnie leżącej na eleganckiej kanapie. Twoje skojarzenia? Komfort, wygoda, luksus, elegancja. Wnioski – kanapa jest wykonana z dobrych materiałów, doda elegancji twojemu wnętrzu, ale również będzie wygodnym, przytulnym i bezpiecznym miejscem w domu.
Nie trzeba wykorzystywać słów, by przekazać coś ważnego samym obrazem, czasem nawet bardzo minimalistycznym. Wystarczy koncept zdjęcia oprzeć na znanych szeroko stereotypach i skojarzeniach, oraz wpleść je subtelnie w zdjęcie.
Kolorystyka zdjęcia
Na dużych plakatach nie można zapomnieć o roli koloru zdjęcia. Barwy bowiem również mają różne skojarzenia, konotacje i wywołują określone emocje.
Jasne kolory zwykle kojarzą się z pozytywnymi emocjami, aktywnością i bezpieczeństwem. Ciemne kolory mogą być zarówno niebezpieczeństwem, strachem, grozą ale także wysoką jakością, pokazywać technologię, profesjonalizm, wiedzę i powagę.
Zimne kolory zwykle są kojarzone ze sterylnością, nauką, orzeźwieniem. Ciepłe kolory to zwykle aktywność, radość, energia, bezpieczeństwo.
Bazując na tej wiedzy możemy już określić, jaki charakter nadamy naszej reklamie wykorzystując daną gamę kolorów.
Trzeba jednak mieć też na uwadze, że kolorystykę budujemy wokół pewnego produktu. Kolory wykorzystane na plakacie nie mogą gryźć się z produktem. To ma być spójna całość, pokazująca walory danego produktu i zachęcająca do jego kupna.