social media

Reklama w social media

Reklama internetowa to najtańsza i obecnie najskuteczniejsza forma reklamy. Swoją skuteczność zawdzięcza w większej mierze mediom i portalom społecznościowym, które pochłaniają dziennie około dwie godziny naszego czasu. Oznacza to, że codziennie co najmniej dwie godziny potencjalni klienci mogą być wystawieni na działanie twoich reklam.
Nie chodzi tu jednak o reklamy typu “wyskakujące okienka”, czy te które znajdują się na paskach stron. Choć są one dość skuteczną formą reklamy, to najskuteczniejsze jest prowadzenie social mediów i portali firmy.
Dlaczego?

Opcja Ads na social mediach

Porozmawiajmy najpierw o owych sławnych reklamach, które pojawiają się, kiedy przewijana jest strona na Facebooku, na marginesie strony, czy jako wyskakujące okienko. Jest to reklama, która powstała poprzez tak zwaną opcję Ads na stronie na przykład Google Ads, które generuje pierwsze trzy-cztery wyniki na wyszukiwarce.
Czy jest to skuteczna forma reklamy? Cóż, ma ona swoją skuteczność, jednak wiele osób pomija te przykładowe linki, widząc napis reklama. Oznacza on bowiem, że link nie znajduje się wysoko, bo jest wiarygodny, ale, że ktoś za to zapłacił. Może być tam więc zarówno wartościowa treść, jak i mniej potrzebne informacje.
Na przykładzie Facebooka w Polsce można też określić, że cena takiej reklamy bywa niezwykle wygórowana – koszt 1000 wyświetleń to od 4 do 12 złotych. Wydaje się być to niewielka kwota, zwłaszcza jeśli weźmiemy koszty reklamy telewizyjnej, czy radiowej.
Jednak zapewnia nam właśnie około 1000 wyświetleń. Jeśli chcemy zrobić większą promocję danego postu na przykład wideo z zasięgiem około miliona odbiorców i to nie tylko raz, ale dwa razy musimy już zapłacić około 20 tysięcy złotych.
W dalszym ciągu nie jest suma porównywalna do ceny za reklamę telewizyjną, jednak jak na reklamę w social mediach jest bardzo wysoka. Zwłaszcza, że mimo obserwacji preferencji użytkowników i starania się dobrania odpowiedniej grupy docelowej nie zawsze ma to miejsce.

Druga opcja – tworzenie social mediów firmy

Obecnie większość użytkowników Internetu to głównie użytkownicy social mediów. Nie się ukryć, że większość z tych dwóch godzin bycia online zabierają nam Instagram, Facebook, Twitter, czy Snapchat. Dużo czasu użytkownicy spędzają również na YouTubie.
Z tego wynika, że najlepiej się tam reklamować, ale jak już ustaliliśmy opcja Ads nie zawsze jest opłacalna.
Inną opcją jest więc tworzenie własnych profili social media z ciekawą zawartością, które przyciągną odpowiednich użytkowników, a w dodatku stworzą wokół firmy społeczność klientów i kanał porozumienia się z klientami.

Profil Twojej firmy – zbuduj zasięgi ciekawą zawartością

Jest to co prawda długoterminowa inwestycja czasu i pieniędzy, jednak przyniesie ona sowite korzyści. Cały profil na temat twojej działalności i produktów jakie tworzysz da Ci przestrzeń na pokazanie i wypromowanie całej oferty twojej firmy ale także na zbudowanie pozytywnego wizerunku marki.
Ciekawe posty promujące dany produkt, z czasem mogą mniejszymi kosztami zdobyć większe i bardziej stabilne zasięgi, niż wypromowane posty.
Teksty poradnikowe, w których obok ciekawych i przydatnych informacji będzie wskazanie na dany produkt, jako “środek, który zapewni Ci to wszystko o czym pisaliśmy”, sprawią wrażenie, że firma dba o klienta. Podsuwa mu dobre i sprawdzone rozwiązania i zapewnia mu dostęp do sprawdzonej wiedzy. To świetny sposób na zbudowanie pozytywnego wizerunku marki.
Ponad to poprzez takie profile na social mediach ułatwiona jest szersza współpraca z różnymi influencerami.

Współpraca z influencerem lepszym sposobem promocji

Bardzo skuteczna metoda reklamy w Internecie to współpraca ze znanym i lubianym influencerem. Najczęściej opiera się o to, że osoba znana z Internetu na swoich social mediach, czy filmiku na YouTube przeprowadza test/recenzję danego produktu lub usługi i opisuje wrażenia, skład, zalety czasem wady – ogólnie poleca produkt naszej firmy.
Taka współpraca może znacznie wypromować naszą markę, zwiększyć świadomość jej istnienia, jakości produktów i zwiększyć sprzedaż.
Jednak taka współpraca może nieść ze sobą jeszcze większe korzyści. Na przykład jeśli dany influencer oprócz promocji naszego produktu wypromuje cały profil lub kanał naszej marki. Może wystąpić w filmie na naszym kanale, być obecny na zdjęciach naszego profilu, linkować do naszych social mediów.
Dlaczego to zadziała lepiej niż budowanie zasięgu oparte o reklamy wyskakujące na social mediach? Bo trafia od razu do grupy docelowej która interesuje się daną branżą w większym lub mniejszym stopniu i jest to polecane przez osobę, którą lubią, szanują, liczą się z jej zdaniem, opiniami i tym co poleca.
W ten sposób rozszerzasz nie tylko świadomość marki, promujesz dany produkt, ale także zwiększasz społeczność, która tworzy się przy twojej marce i stanowi bazę twoich klientów.

Kanał do rozmowy z klientem

Tworzenie społeczności klientów wokół profilu na Facebooku czy Instagramie lub YouTubie może wydawać się dziwne. Jednak na takiej zasadzie działają influencerzy, którzy potem potrafią wokół tego zrobić prężnie działający biznes tworząc własne marki.
Dlaczego więc Ty nie możesz skorzystać z tego sposobu? Zwłaszcza, że taki profil to świetne miejsce na stałą komunikację między Tobą, a twoimi klientami. Każdy post lub wiadomość, filmik będzie bowiem generował sprzężenie zwrotne, reakcję klientów.
W ten sposób poznać opinię o swoich produktach lub usługach bezpośrednio od klientów, zbadasz ich potrzeby, dowiesz się jakie mają problemy i jak ulepszyć swoje produkty by zwiększyć ich sprzedaż.
To wszystko na dużej liczbie klientów, którzy dadzą Ci wiarygodniejsze wyniki niż przykładowa grupa anonimowych respondentów.

Nie masz Facebooka nie istniejesz

Profile na social mediach mają również inną ważną cechę. Rozwijają świadomość istnienia marki, nie tylko lokalnie, ale na większą skalę. Dzięki temu jesteś w stanie dotrzeć do większej liczby odbiorców i stale przypominać im o swoje ofercie. Wystarczy że dodasz post, wstawisz filmik, czy zdjęcie. Darmowa reklama w postaci powiadomienia na telefonach obserwujących cię klientów pojawi się od razu.