W jaki sposób wpływają na nas reklamy?

Szeroko rozwinięty konsumpcjonizm

Myślę, że każdy z nas zauważa fakt, iż konsumpcjonizm stał się jednym z większych problemów dzisiejszego świata. Głównie ludność krajów rozwiniętych i rozwijających się ciągle wydaje pieniądze na zakup nowych towarów i produktów, które nawet nie są im potrzebne do życia. Staliśmy się łowcami promocji, którzy wezmą wszystko co wpadnie w ich ręce byle było w atrakcyjnej cenie. Ostatecznie w naszym domu znajduje się pięć takich samych tosterów lub akcesoria dla zwierząt, których nawet nie mamy. Kupujemy wiele rzeczy na przyszłość, na niespodziewaną sytuację, bo jest tanio, bo w telewizji to polecają. Niestety takie zachowania są główną przyczyną problemów finansowych wielu osób. Nierozsądne zakupy często są początkiem pożyczek, zadłużeń i ostatecznie mogą przyczynić się do bankructwa. Warto zastanowić się nad tym, dlatego konsumpcjonizm stał się tak ogromnym problemem oraz czy istnieją sposoby na to, by od niego uciec?

Magia reklamy

Ogromny wpływ na nasze zachowanie jeśli chodzi o robienie zakupów mają reklamy. Każdego dnia, tak naprawdę w każdej chwili jesteśmy bombardowani reklamami, informacjami na temat nowych produktów oraz pozytywnymi opiniami płynącymi z całego świata. Odbierając przez cały czas tego typu bodźce ostatecznie podświadomie budzimy w sobie chęć posiadania określonych przedmiotów, nawet gdybyśmy wcześniej nawet o nich nie myśleli. Nagle stają się one niezbędne w naszym życiu, mimo, że po ich zakupie pewnie użyjemy ich tylko parę razy, a potem schowamy je do garażu z kolejnymi niepotrzebnymi zakupami. Właśnie taka jest rola reklam, które zobaczyć możemy na każdym korku. Wpływają one na naszą podświadomość sprawiając, że nasz mózg bez naszej oficjalnej zgody myśli o danym przedmiocie. Efekt taki wywołują nie tylko reklamy w telewizji lub w internecie, które są z nami tak naprawdę cały czas. Takie samo działanie mogą wywołać bilbordy, które mijamy w trakcie codziennego dojazdu do szkoły lub ulotki reklamowe, które listonosz wrzucił do skrzynki. One wszystkie zasiewają w naszym umyśle informację na temat konkretnego produkty, a nasz mózg dalej godzinami przetwarza poszczególne dane powodując w nas chęć zapoznania się bliżej z danym elementem.

Niepozorne reklamy z ogromną mocą

Wielu z nas nie wierzy w taką moc reklam. Często nie zdajemy sobie sprawy z ich prawdziwej roli, wydaje nam się, że mają one tylko poinformować nas o istnieniu danego produktu oraz jego funkcji. Zwróćmy jednak uwagę na takie elementy jak wizerunek reklam. Zazwyczaj świat wykreowany w spocie reklamowym przedstawia idealną rzeczywistość, w której każdy z nas chciałby żyć. Na ekranie telewizora widzimy uśmiechnięte rodziny spędzające wspólnie czas w pięknym domu i ogrodzie. Większość społeczeństwa uważa taki obrazek za swój życiowy cel. Właśnie dlatego w naszych głowach pojawia się myśl, że skoro oni są szczęśliwi i posiadają to czego ja potrzebuje to może również ten produkt jest istotny w trakcie dążenia do mojego celu? Spójrzmy również na to, że reklamy te, które pojawiają się w trakcie trwania filmów na popularnych stacjach telewizyjnych są zawsze puszczane głośniej. Mają one bardziej zwrócić naszą uwagę i skupić nasz umysł na reklamowanych produktach. Są to małe działania, których na co dzień nie spostrzegamy, a mają one naprawdę duży wpływ na to jak się zachowujemy i jakie decyzje podejmujemy.

Czy tylko reklamy wpływają na nasze zachowanie w trakcie zakupów?

Oczywiście reklama jest tylko jednym z elementów tego w jaki sposób sprzedawcy wpływają na nasz sposób myślenia. Sprytne zachowania firm możemy zauważyć nawet w sklepach spożywczych. Tu naszą uwagę przyciągają głównie za pomocą promocji. Niech zgłosi się osoba, która nigdy nie kupiła artykułów w promocyjnej cenie na przyszłość. Większość tych rzeczy leży potem w szafkach, a my zamiast wyjść ze sklepu z trzema potrzebnymi produktami wychodzimy z całym koszem niespodziewanych decyzji. Wpływ na nasze decyzje ma również sposób rozmieszczenia produktów w sklepie. Bardzo często artykuły podstawowe takie jak pieczywo lub nabiał znajduje się po drugiej stronie sklepu, zatem musimy przejść przez całą jego powierzchnię, aby kupić potrzebne nam w danym momencie artykuły. Jesteśmy pewni, że większość z nas w trakcie takiego spaceru dokłada kolejne produkty do swojego koszyka, które nie zawsze znalazły się na naszej liście zakupów. Zwróćmy również uwagę na to w jaki sposób ułożone są produkty na półkach. Te, które posiadają najwyższą cenę znajdują się na wysokości naszego wzroku, abyśmy podświadomie sięgali właśnie po nie. Nie znając takich sztuczek sprzedawców możemy naprawdę zwiększyć cenę naszych zakupów oraz ich objętość o dodatkowe, często nie potrzebne produkty. Warto zatem zachować większą uwagę w trakcie podejmowania decyzji.

Ja uchronić się przed tymi bodźcami

Myślę, że każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że nie możemy uciec przed reklamami, ponieważ znajdują się one w każdej dziedzinie naszego życia. Jedyna rzecz jaką możemy tak naprawdę zrobić jest zmiana naszego podejścia do robienia zakupów. Warto zawsze dobrze zastanowić się nad tym czy dany produkt naprawdę jest niezbędny w naszym domu. Szczególnie istotne jest to w trakcie robienia większych zakupów takich jak sprzęt elektroniczny. Dzięki temu będziemy mieli szansę uniknąć zbędnych wydatków. Warto pozostawić sobie trochę czasu przed zakupem, jeśli w ciągu miesiąca dany przedmiot będzie nam tak samo potrzebny to znaczy, że musimy go kupić, jednak jeśli po prostu o nim zapomnimy będzie to świadczyły to samo za siebie jak duże znacznie on dla nas miał. Naprawdę warto zastanowić się nad tym i być może w ten sposób wpłynąć na swoje przyzwyczajenia związane z nadmiernym konsumpcjonizmem.