Dzisiaj reklamy niemal bombardują zwykłego człowieka. Są po prostu obecne wszędzie – w Internecie, na plakatach i billboardach, gadżetach promocyjnych, w telewizji, radiu i gazetach. Przekłada się to na ogromną konkurencję na rynku marketingowym i promocyjnym.
Średnio przypadkowa osoba, patrząca na reklamę zwraca na nią uwagę przez kilka sekund, lub w przypadku reklamy telewizyjnej lub filmiku – najwyżej raz obejrzy ją w całości, a i tak nie jest to pewne. Ta przypadkowa osoba to Twój potencjalny klient, które musisz w ciągu tych kilku sekund zainteresować i przekonać do kupienia produktu lub skorzystania z usługi.
W tym celu wykorzystywane jest mnóstwo technik przekonywania. Jak się okazuje jedną z nich może być psychologia barw.
Psychologia barw czyli o znaczeniu kolorów
Jak pokazują badania każda barwa w pewien sposób oddziałuje na naszą psychikę. Działa to na zasadzie skojarzenia i odczuć jakie wywołuje dany kolor.
Poprzez świadome wykorzystanie kolorów twórcy reklam mogą wpływać na decyzje klientów, tworzyć wizerunek marki i wywoływać odpowiednie skojarzenia. Poznanie tego jak działają dane kolory i jak je dobrze wykorzystać stanowi obecnie bardzo ważny temat w marketingu.
Znaczenie koloru czerwonego
Czerwony to najczęściej używany kolor w marketingu. Głównie dlatego, że najbardziej przyciąga wzrok i zwraca na siebie uwagę.
Symbolizuje bardzo silne uczucia. Miłość, pożądanie, życie, podekscytowanie, złość, agresję, a nawet niebezpieczeństwo. Jak wykazały badania pobudza także apetyt i pragnienie.
Widząc kolor czerwony nasz mózg reaguje podobnie, jak kiedyś do widoku krwi. Podnosi się ciśnienie krwi, przyspiesza się oddech, zwiększa się częstotliwość mrugania powiekami. Nasze ciało szykuje się w ten sposób do akcji, do szybkiego działania.
Dlatego z bardzo dużym powodzeniem kolor czerwony używany jest jako kolor promocji, wyprzedaży, okazji cenowych. Sprawdza się również w restauracjach, fast foodach i w logach różnych firm.
Znaczenie koloru żółtego
Drugim najbardziej zwracającym na siebie uwagę kolorem jest żółty. Głównie kojarzy się on ze słońcem, szczęściem, chęcią do życia, optymizmem, humorem i światłem. Pobudza również apetyt tak jak czerwony.
Dzięki temu, że jest zauważalny stosuje się go również na promocjach, na przecenionych produktach, w logotypach, głównie marek gastronomicznych i spożywczych. Ogólnie kojarzy się z tanimi produktami na przecenach lub spożywczymi.
Znaczenie koloru niebieskiego
Niebieski to kolor nieba i wody. Przez to kojarzy się bardzo mocno ze spokojem, stabilizacją, błogością, czystością i świeżością. Niebieski jest również określany jako najmniej apetyczny kolor – badania wykazały, że obniża apetyt.
Dlatego bardzo często wykorzystywany jest przez branżę środków czystości i pielęgnacyjną, a także niektóre instytucje zajmujące się finansami.
Jednak najwięcej koloru niebieskiego używa branża IT. Od wielu lat bowiem niebieski kojarzy się z wiedzą, kreatywnością, innowacyjnością i rozwiniętą technologią. W połączeniu ze stabilnością i niezawodnością daje nam to obraz bardzo dobrej firmy IT.
Właśnie dlatego wielkie firmy w tej gałęzi biznesu wykorzystują kolor niebieski, przykład Twitter, Facebook.
Znaczenie koloru zielonego
Zielony to jak najbardziej kolor natury, wszelkiej flory, przyrody. Na dodatek, jak wielokrotnie udowodniły badania, kolor zielony w przeciwieństwie do czerwonego, uspokaja, koi nerwy i dobrze działa na nasze oczy.
Właśnie z tych powodów producenci chętnie wykorzystują go na produktach, które mają kojarzyć się z naturą, ekologią, dbaniem o środowisko. Najbardziej zauważalne jest to w reklamach produktów spożywczych określanych jako bio, eko, czy naturalne.
Zielony jednak wykorzystywany jest również przez banki i instytucje finansowe. Główny powód to, że zielony oprócz skojarzeń z naturą i ekologią, wzbudza zaufanie, poczucie stabilności. Nie można również ukryć, że w pewien sposób kojarzy się także z pieniędzmi, zwłaszcza na skutek filmów amerykańskich i ich slangu – pieniądze określane jako zielone, wygląd dolara amerykańskiego.
Inne parametry wpływające na znaczenie koloru
Oprócz konkretnej barwy, także jej nasycenie, temperatura i fakt, czy jest ciemna, czy jasna wpływa na znaczenie całości.
Mówiąc o nasyceniu koloru mamy na myśli to, czy kolor jest mocn, czy raczej delikatny, pastelowy. Mocny odcień zazwyczaj sugeruje, że produkt jest równie mocny, skuteczny, intensywny w smaku. Ma kojarzyć się z energią, żywotnością i energią. Pastelowe kolory często postrzegane są jako blade, niewyraźne, więc i produkt może być taki – słabszy, mniej skuteczny. Jednak są dwie branże, gdzie delikatne pastelowe kolory mają pozytywne znaczenie – kosmetyczna i dziecięca. Wśród kosmetyków delikatne, pastelowe kolory mogą sugerować delikatne działanie, czy skład odpowiedni do skóry wrażliwej, potrzebującej odpowiedniej ochrony. Zaś w produktach dla najmłodszych pastelowe kolory sugerują słodycz, niewinność, delikatność, troskę, ale też i spokój, bezpieczeństwo. W tych dwóch branżach pastelowe kolory sprawdzają się najlepiej.
Temperatura koloru to najczęściej działanie na zasadzie kontrastu we wszelkich reklamach telewizyjnych, czy plakatach, billboardach. Ciepłe kolory bowiem, jak czerwień, żółć czy pomarańcz sugerują energię, życie, radość, optymizm, siłę i słońce. Zimne kolory jak zieleń, niebieski, szary, czy biały to zaś smutek, żal, brak energii, pesymizm. Są to więc odwrotności, które często reprezentują rzeczywistość bez reklamowanego produkt – zimne kolory – i rzeczywistość z naszym produktem lub usługą – ciepłe kolory.
Jasne i ciemne kolory działają na nieco podobnej zasadzie jak ciepłe i zimne. Z tą uwagą, że niektóre ciemne kolory mają bardzo pozytywne znaczenie na przykład ciemny niebieski kojarzy się z technologią, rozwojem, innowacyjnością i stabilnością. Podobnie ciemna czerwień, która może sugerować pożądanie, miłość, erotyzm, przyjemność. Trzeba mieć to na uwadze konstruując narrację reklamy.